03 April 2011

RIWAYAT HIDUP LORD BADEN POWELL


Pada 22 Februari 1857 seorang bayi telah dilahirkan di sebuah rumah berhampiran dengan Hyde Park, London. Bayi itu di beri nama Robert Stephenson Smyth-Powell. Bapanya bernama Reverend H.G Baden – Powell. Ibunya W.T Smyth, ialah anak seorang Laksamana British. Beliau mempunyai tujuh orang adik beradik.

Pada masa usianya 3 tahun bapanya telah meninggal dunia dan tinggallah beliau dalam pemeliharaan ibunya dalam keadaan hidup yang sederhana. Beliau sangat gemar kepada penghidupan di luar rumah. Pernah bersama abang-abangnya berjalan kaki dan berkhemah di beberapa tempat di England.

Beliau terkenal dengan nama ringkas B-P amat sayang kepada kanak-kanak dan rasa kasih sayangnya kepada kanak-kanak inilah yang menukarkan kanak-kanak ini dari tenaga-tenaga membazir di lapangan ekonomi kepada suatu faktor pengeluar bagi sesuatu masyarakat atau bagi kemanusiaan sejagat umumnya.

Baden-Powell di tauliahkan sebagai Leftenan Muda bagi Pasukan Askar Hussar yang ke – 13 dan ditempatkan di India pada tahun 1876 dan kemudian mendapat pangkat Inspector General dalam tahun 1903.. Dalam suatu serangan terhadap Mafeking dalam tahun 1899, Baden Powell merancang bagi kanak-kanak yang tinggal di bandar yang diserang itu untuk membawa pesanan-pesanan dan menggantikan askar-askar di medan perang. Kepantasan dan kecekapan kanak-kanak ini meninggalkan kesan yang amat mendalam pada hati B-P dan dalam tahun 1907 ketika pulang ke England, beliau telah menganjurkan suatu perkhemahan percubaan di Pulau Brownsea bagi kanak-kanak lelaki. Dengan kejayaan perkhemahan di Pulau Brownsea itu pada tahun 1908 B-P telah mengarang sebuah buku bernama “Scouting For Boys” ( Ilmu Pengakap bagi Budak-Budak) . Demikianlah Pergerakan Pengakap bermula.

B-P menanam semangat taat kepada Tuhan, Raja dan Negara. Kejayaan ini tidak dapat dialahkan oleh teman-teman beliau yang sezaman dengannya. Inti-inti dari pusaka yang ditinggalkannya ialah pengadunan teratur bagi kecekapan dan tatatertib yang mengembangkan dasar-dasar asas seseorang manusia. Dalam Jambori Pengakap Sedunia Pertama yang diadakan di Olympia, Baden-Powell telah dilantik menjadi Pengakap Agong bagi seluruh dunia..

Pada tahun 1937 sewaktu umurnya 80 tahun, B-P bersama-sama dengan isterinya Lady Baden Powell, seorang yang telah bersungguh-sungguh membantu B-P dalam segala kerja mengembangkan Pergerakan Pengakap dan memimpin Pasukan Pandu Puteri disertai oleh anak-anaknya meninggalkan bandar London menuju ke Kenya di Afrika dan bermastautatin di sebuah kampung yang aman, pandangan yang indah, hutan yang menghijau kemuncak gunung yang diselaputi oleh salji, disitulah B-P berehat setelah lama berbakti kepada dunia.

Oleh yang demikian adalah menjadi kerugian yang besar bagi semua orang apabila pada 8 Januari 1941 B-P meninggal dunia dengan tenangnya dan dikebumikan dengan penuh penghormatan di bawah bayang-bayang lembut Gunung Kenya. Kata-kata akhirnya kepada kita semua di dalam Pergerakan ini ialah “TUHAN MEMIMPIN DAN MEMBANTU DI DALAM KERJA-KERJA MU”

No comments: