15 June 2010

Ekspedisi Gunung Berinchang & Gunung Irau

12 Jun 2010 Jam 0100 pagi, semua peserta berkumpul dan bergerak ke Cameron Highland pada jam 0115 pagi. Berhenti rehat di R&R Sungai Perak pada jam 0300 pagi. Perjalanan diteruskan setelah berehat 30 minit di sana.

Kami semua tiba di Cameron Highland pada jam 0600. Semua peserta bersiap-siap untuk pendakian pada jam 0830. Kami naik ke Gunung Berinchang melalui Sungai Palas dan tiba di puncak Gunung Berinchang pada jam 0930. Kami berjalan ke kaki Gunung Irau dan taklimat ekspedisi diberikan oleh Pemimpin Kelana, Encik Vijay. Sebelum memulakan perjalanan, Encik Badrul Hisham mengetuai senaman regangan otot.

Kami memulakan ekspedisi pada jam 1000 pagi. Kami berehat sebentar di puncak kecil Gunung Irau. Setelah 30 minit berehat dan tenaga dipulihkan, kami meneruskan perjalanan ke puncak Gunung Irau dan tiba di puncak Gunung Irau sejam selepas itu.

Setelah 15 minit berehat di puncak Gunung Irau, kami pulang ke kaki Gunung Irau. Dalam perjalanan pulang, terdapat beberapa masalah yang ditempuhi antaranya kekejangan otot yang dialami oleh peserta ekspedisi. Dengan adanya bantuan daripada krew yang berpengalaman , peserta terbabit turun ke kaki gunung dengan selamatnyaEkspedisi tamat pada jam 1800 petang. Kami semua berkumpul setelah kesemua tiba di kaki Gunung Irau. Pada sebelah malam, kami makan malam bersama-sama sambil berkongsi pengalaman mendaki. Kami pulang ke apartment pada jam 2300 malam.

13 Jun 2010 Jam 0800 pagi, kami semua bersarapan dan selepas itu kami mengemaskan barang-barang sebelum berangkat pulang ke rumah. Kami singgah sebentar di pekan Berinchang untuk membelikan buah tangan kepada yang tersayang di kampung. Kami pulang selepas makan tengahari dan tiba di destinasi pada jam 2000 malam. Segala pengalaman pahit dan manis semasa dan selepas ekspedisi akan dikenang sehingga ke akhir hayat.


Laporan disediakan oleh Muhammad Hadi Faiz bin Baharuddin.

No comments: